Høst og vintersesong i koronatid

Tur til Tinguaton

En fin sesong er over. Høst 2021 og Vinter 2022

Vintersesongen 2022 er over, nå tar vi en pause, og Nordisk forening er stengt fra 1.april til 1.oktober, men vi gleder oss allerede til høsten og alle fine aktivitetene vi har planlagt.  Mange er allerede reist, og andre har hjemreise rett rundt hjørnet, til våren i Norge, Sverige og Danmark.

Det er nå nøyaktig 2 år siden Pandemien startet, og vi kan se tilbake på to tøffe år på mange måter, både med sykdom og strenge restriksjoner, der vi hele tiden har vært på vakt om hva som er lov og ikke lov. Men vi er fornøyde med sesongen etter forholdene, og kan se tilbake på de aktivitetene vi har hatt og holdt hjulene i sving, med glede.

Vi er takknemlige for DU som har støttes oss, deltatt på våre aktiviteter som Quiz og turer. Tusen takk for mange gode og støttende ord i denne tiden. Vi står på for deg!

Januar gikk opp i venting og planlegging om hva vi kunne gjøre når det ble mulig å starte med noe.    Så i februar kunne vi endelig starte opp med Quiz og turer, som fungerte bra uti 1.uken i mars. Vi er svært glade og stolte for at vi har klart å gjennomføre noe, og ikke legge Nordisk forening på «pause» disse to årene. Takk for din støtte du har gitt oss når vi egentlig har gått på «lavgir» i 2 år, vi trengte den. Det er med stor takknemlige at vi har registrert godt over 60 betalende medlemmer dette året, 2022, vi nå har begynt på, og blant disse har vi også flere nye medlemmer. Tusen takk til dere. Vi takker for samarbeidet med Sjømannskirken vi har hatt, og håper vi kan få fortsette med dette samarbeidet når neste sesong starter.

I høstsesongen har vi klart å opprettholde våre gaver før jul, til hjelpeorganisasjonene «Caritas» og «Calor y Cafe» i Arrecife, der mat og penger gikk til sårt trengende på Lanzarote, øya vi alle er så glade i. I tillegg spanderte vi  Gløgg og Pepperkaker for gjestene på Las Vistas siste fredag før jul, og ga litt koselig julestemning, som ble godt mottatt. Bussturen sammen med Sjømannskirken i november var en fin positiv opplevelse for alle som var med. Mange godord vanket både underveis og etter turen om en godt arrangert og innholdsrik tur. Tusen takk for godt samarbeid, Merethe.

Gode planer for høst- og vintersesongen, 2022-2023, ligger på vent, og nå håper vi på at vi kan starte høstsesongen uten Korona-restriksjoner. Vi må aldri miste trua på at alt skal bli bra igjen!

Vi har gode aktiviteter som Quiz, ledet av vår flinke Quiz-leder Morten Dahlgren, som er veldig populært, og våre fine turer ut Lanzarotes vakre natur, der Terje Nøttveit tar oss med blant lava og vulkaner. Tusen takk for innsatsen både til Morten og Eva, Terje og Laila. Kanskje kan vi også få starte opp med våre koselige Dansekvelder på Las Vistas igjen, noe som er etterlengtet av flere.

Hesteskokastingen har ikke vært i aktivitet disse to årene, og det har vært et stort savn. Nordisk forening har fått tilbake denne aktiviteten, og vi håper å kunne ta opp Hesteskokastingen til høsten.  Den har vært drevet av en frittstående undergruppe av Nordisk forening i noen år, og vi vil takke for en flott innsats denne gruppen har gjort på banen.  Tusen takk til alle som har bidratt og arbeidet med denne fine og populære aktiviteten på stranda hver mandag.  For å kunne starte opp med den aktiviteten, så treng vi frivillige til å hjelpe med hesteskokastingen. Gjerne en som er ansvarlig, og flere frivillige, så vi kan bytte på hvem som gjør den jobben med oppmåling, skriving osv. som vi gjorde før.

Ta gjerne kontakt med oss. Mail. nordiskforeninglanzarote@gmail.com

Sangkoret Alegria, som er en undergruppe avNordisk forening, har «lagt på is» i 2 år, da det ikke har vært lov å synge i grupper i denne perioden.

BØKER. Vil også minne om at vi har godt utvalg i bokhyllene våre på Las Vistas. Tusen takk til alle som har levert oss bøker. Vi har kastet mengder av gamle bøker, og gitt plass til nye. Nå kan vi dessverre ikke ta imot flere bøker. Hvis du har nyere bøker, så kan du bytte, og ikke levere tilbake.

Årsmøtet. Det har ikke vært mulig å avholde årsmøte i denne perioden med to år med Pandemi og strenge restriksjoner bl.a. hvor mange vi har lov å være samlet i et lokale, og det er få av våre medlemmer som har vært på øya. Selvfølgelig er det noen som etterlyser årsmøtet i Nordisk forening:                                                                                 Sitat fra kasserer Leif Thuland , angående Årsmøtet 2020 og 2021:

«Vi kan då minne oss sjølve på at vi har lagt bak oss ei tid med uforutsette forhold som rettferdiggjør vår handling. Sjølsagt kunne vi ha avvikla årsmøte på Teams, som ikkje er ein god løysing etter min meining. Regnskap er ført for begge åra som har gått og framlagt for revisor så den biten har vi god kontroll på.»

Styret har vedtak på at Årsmøtet for 2020 og 2021 skal avholdes i februar 2023, hvis forholdene ligger til rette for det.

Vi må og minne om at Nordisk forening Lanzarote er registrert i Spania og vi må forholde oss til Spanske lover og regler, i tillegg til våre egne vedtekter.

Takk ! Vi vil med dette takke for en fin høst- og vintersesong 2021-2022, som vi har delvis klart å gjennomføre, med gode aktiviteter så langt vi har hatt lov. Tusen takk for støtten!      Takk til Ola med Lanzaroteposten som deler våre aktiviteter og aktuelle saker, så vi når frem til flere.

Følg med på vår hjemmeside så ser du hva som skjer etter 1. oktober 2022.

www.nordiskforeninglanzarote.com  Vil du kontakte oss eller lurer på noe , send en mail til nordiskforeninglanzarote@gmail.com

Vennlig hilsen styret i Nordisk forening Lanzarote

Liv Jensine Gundersen , leder

våren er her nå... og de fleste reiser mot nord til en ny vår og sommer... Velkommen tilbake til en ny sommer og høst....