Hvor var Nordisk forening i mars 2020 ?

Sola går ned og gir et håp om en ny morgendag. Men ingen visste hva som skulle komme...

Hvor var Nordisk forening i mars og utover i 2020?

Kjære medlemmer i Nordisk forening Lanzarote.

Det går mot en fin høst i Norge, og det er verdt å nyte nydelige høstdagen...

Selv om Pandemien herjer fortsatt, er det mange som tenker på reising og spesielt til Lanzarote. Vaksine og "reisepass" er på plass hos mange, så mange studerer nok reiseruter mot syd, og kan begynne å glede seg til å fortsette sommeren på Lanzarote. Vi har nok vennet oss til bruken av munnbind og spritvasking....

Det dukket opp et spørsmål for få dager siden, ett og et halvt år siden Pandemien startet,  i mars 2020. Hvor var Nordisk forening i mars 2020 ?

Som alle våre medlemmer vet, er NF stengt fra 1.april til 1.oktoberhvert år, men kan nås på telefon og mail.

Vi hadde vårt siste styremøte torsdag 12.3.2020, og alle aktiviteter er avsluttet denne uken for sesongen. Noen i styret var allerede reist til Norge, og andre stod på farten og skulle reise.  Fredag 13.3. kom det beordring fra UDI om at alle måtte reise hjem pga Pandemien, og Norge stengte grensene 16.3. Jeg fikk billett lørdag 14, og reiset grytidlig søndag morgen, og kom hjem etter 21 timer på reise.

Mange andre var og på vei hjem, og andre hadde fått flyttet på billettene sine, og alle hadde nok med sitt, og det ble portforbud lørdag 14. kl.18. så alle var i en vanskelig situasjon. Når jeg kom hjem, tok jeg kontakt med flere, både medlemmer og ikke medlemmer, som jeg visste var her, og sa hvis de hadde problemer, ta kontakt med UDI og Sjømannskirken. Det var ingen som tok kontakt med oss hverken på telefon eller mail.

I denne tiden hadde vi en stor innsamlingsaksjon til trengende på Lanzarote (ledet fra Norge) der det i begynnelsen av mai 2020 ble overlevert 83000 n.kr. (omgjort i euro) til hjelpeorganisasjonene Caritas og Calor y Cafe i Arrecife.

Høsten 2020 ga vi nok en gave til Calor y Cafe, der vi kjøpte inn tepper og matvarer for 400 € (4200 nkr.)

Det var stor takknemlighet for disse sårt tiltrengte gavene.  Tusen takk for innsats og giverglede.

I løpet av høsten var det lite av våre medlemmer på øya, men vi fikk arrangert en tur, og en kjempefin kveld med førjulsstemning, med gløgg og pepperkaker. Det var stor stas for medlemmer og ikke medlemmer.

Nordisk forening retter en stor takk til Sjømannskirken og Ola Kjeldstad (Lanzaroteposten) for alt arbeid og god informasjon angående Pandemien og tilstanden på øya, i denne tiden Nordisk forening har vært stengt.

Vi ser frem til en ny høstsesong 2021 som starter 1. oktober, og deler av styret er på plass igjen . Vi håper fortsatt på godt samarbeid også denne sesongen med Sjømannskirken. Enn så lenge ... vi nyter det gode været og lader batteriene.

Vennlig hilsen Styret i Nordisk forening

Liv Jensine Gundersen , leder .