Til glede for folk flest

Hans hjem frem til 1987

Fundación César Manrique er en stiftelse som ble opprettet for å skape et åpent og mottakelig kultursenter til glede for folk flest.

Stiftelsen har som uttalt mål å delta aktivt i det som finnes av kulturinitiativer på Lanzarote, de andre kanariske øyene og i Spania. Dette spesielt med fokus på skulptur og for å skape kunstneriske rom integrert i omgivelsene.

Stiftelsen ligger på et sted kalt Taro de Tahiche, eller bare Tahiche, et tettsted tilhørende kommunen Teguise, Lanzarotes gamle hovedstad. Selve området dekker ca 30 000 kvm, som for det meste er dekket av en imponerende lavastrøm som stammer fra utbruddene mellom 1730-1736.

Byggningen eller denne forunderlige konstruksjon fra 1968 og som inntil 1987 var kunstneren Cesar Manriques hjem, før han flyttet til Haria på øya, har i tillegg til sitt iboende og åpenbare kunstneriske preg en symbolverdi, både på og utenfor øyen. En symbolverdi og en status som et eksemplarisk og nyskapende inngrep i et unikt naturrom; fem vulkanske bobler midt i en "elv" av lava.

Byggningens eksteriør, toppetasjen, er inspirert av Lanzarotes tradisjonelle arkitektur. Underetasjen, under jorden, er derimot av vulkansk natur, og måten de nevnte boblene er brukt og bevart er mildt sagt spektakulært.

Stiftelsen besitter to samlinger av samtidskunst, begge donert av Cesar Manrique.

Den ene, "Colección Manrique", består av malerier, skulpturer, tegninger, skisser og gjenstander skapt av han selv.

Den andre, " Colección Particular", består av malerier , skulpturer og grafikk av andre kunstnere fra Manriques private samling. I samlingen finner man verker av blant andre Picasso, Miró, Tàpies, Soto, Le Parc, Equipo Crónica, Fraile, Mompò, Guerrero, Manolo Millares, Sempere, Martin Chirino, Gerard Rueda, Pedro Gonzáles, Gerardo Delgado, Cárdenas, Cuixart og Zóbel.

Reiser & Boende har mottatt 5
Ut på tur 14.12. har mottatt 2