Ut på tur mot Tinajo, Caldera Colarada og C.Cuervo

Ut på tur...aldri sur...

Flott tur i Nordisk forenings regi.

Det var en god gjeng som dro på tur ut i Vulkanområdet i nærheten av Tinajo. En flokk på 61 personer, følger våre turledere ; Marit og Terje Janson ,ut i det flotte området ved Caldera Colerada og Montana Negra og over til Caldera Cuerva, der vulkanen hadde sitt utbrudd, som startet i 1730 og varte til 1736.... Turen gikk langs disse vukanene og over hovedvegen, og rundt vulkanen Caldera Cuervo, og ned i vulkanen for å spise nistepakkene der. Et fantastisk flott område, som er enkelt for alle å gå på disse fine turstiene og "preparerte løyper". Nordisk forening har hatt flere turer til dette området tidligere, og det har vært arrangert konserter i denne vulkanen som har en flott akustikk og gode energier. Det er en fornøyelse å gå i dette området, og det er satt opp informasjonstavler langs stien, så du kan lese historien underveis.

Det var en flott tur som var lagt opp av våre turledere, og gir bare gode tilbakemeldinger. Det viktigste med turene er at så mange som mulig kan være med å gå og kose seg underveis. Det var vinlotteri, og en lykkelig vinner av en flaske vin fra La Geria, fra det omrdet vi vandret i idag...

Tusen takk til Marit og Terje for en fin tur, og takk til alle som var med! Dise turene er blitt en stor suksess.

Tur til Caldera Colarada og Caldera Cuervo

Torsdag 25.januar kl.11.00

Neste tur går i Tinajo kommune. Vi skal møtes på P plassen ved Caldera Colarada kl.11.00 torsdag 25 januar. Herfra skal vi gå et stykke langs Montana Negra før vi krysser LZ 56 og går mot Caldera Cuervo , den vulkanen skal vi gå rundt, det er en fin sti rundt vulkanen med infotavler om hva som foregikk her i forbidelse med vulkanutbruddet på Lanzarote i 1730.

Vi går deretter ned i vulkanen ( fin sti) der vi tar frem matpakken og kaffen.

Deretter går vi til bilene igjen. Løypa er ca 6 km og flat. Godt fot-tøy, ikke sandaler. Det kan blåse litt oppe i området så ta med en jakke.

Hvordan finner vi fram til møtestedet ? Fra Puerto del Carmen kjører vi opp til Macher videre LZ 502 gjennom Asomada og ned til LZ 30, der tar vi til høyre, kjører noen hundre meter til vi se skiltet til Tinajo sving til venstre inn på LZ56, kjør 2,1 km, på høyre side er P plassen ved Caldera Colarada (den røde vulkanen)

Fra Playa Blanca er det greiest å kjøre via Uga og inn på LZ 30 til man kommer til skiltet mot Tinajo svinge til venstre og kjøre 2,1 km til P plassen ved Caldera Colarada.

Vi tar med oss mat og drikke denne gang.

På den første turen til Tabayesco var vi hele 61 deltagere, det var fantastisk. Kanskje vi denne gang blir like mange, eller flere.

Det arbeides med å sette opp to store biler for dem som ikke har transport.

Det er bare å glede seg til en ny tur i regi av Nordisk Forening.

(turledere) Foto og tekst: Terje Jansson

P.s. Gi beskjed hvis du trenger skyss.

Ut på busstur 1.3.18 har mottatt 1
Ut på tur .. 22.2.18 har mottatt 2